Źródło: http://www.ldu.leeds.ac.uk/ ldu/sddu_multimedia/images/kolb_cycle.gif |
W ostatniej części mocno rozrośniętego posta o elementach i rekwizytach z których składa się gra szkoleniowa krótko o ćwiczeniach dodatkowych i narzędziach wspierających efekty edukacyjne szkolenia.
Pomimo wysokiej efektywności gier szkoleniowych jako narzędzia wspierającego naukę przez doświadczenie, bardzo rzadko warsztat oparty o takę grę wykorzystuje tylko ją jako formę przekazywania wiedzy czy kształtowania zachowań uczestników.
Doświadczenie dostarczane przez grę może być wspierane przez rożnego rodzaju zadania dodatkowe które mogą mieć formę:
- Elementów gry wbudowanych w jej scenariusz;
- Dodatkowych 'przerywników' ćwiczeniowych, stanowiących element warsztatu, ale nie powiązanych wprost z fabułą i danymi z gry;
Oba rodzaje elementów nie różnią się zasadniczo działaniem, natomiast są osadzone w fabule gry w inny sposób i inaczej zapowiadane przez prowadzącego.
Do elementów stricte warsztatowych, które miałem okazję widzieć w działaniu jako rozszerzenia do planszowych gier szkoleniowych należałoby wymienić:
- Dyskusje grupowe;
- Zadania kreatywne i projekcyjne, pozwalające trenerowi na zbadanie rozumienia treści szkolenia przez uczestników (np. wizualizacja modelu firmy z gry w formie historyjki obrazkowej)
- Zadania wdrożeniowe wspierające przełożenie wniosków ze szkolenia na pracę uczestników;
- Wideo edukacyjne (często używane w formie przerywników filmowych wbudowanych w scenariusz gry);
- Case studies - często wykorzystywane jako przerywniki rozszerzające treści z głównego scenariusza gry lub poruszające wątki których nie dało się łatwo połączyć z podstawową mechaniką gry (np. w sytuacji, kiedy mechanika ta jest dość ogólna, a zamawiający grę chciałby umieścić w grze także tematy o bardzo szczegółowym charakterze);
- Testy i kwestionariusze pozwalające na zbieranie dodatkowych informacji o uczestnikach;
- E-learningi i e-booki rozszerzające treści szkolenia - przekazywane przed grą (jako przygotowanie i wyrównanie poziomu wiedzy przed rozgrywką) lub po niej (jako followup i przypomnienie treści z warsztatu);
Warto pamiętać, że nawet najlepsza gra szkoleniowa może zyskać na integracji z nią różnych dodatkowych form aktywności szkoleniowych, które wzbogacają przekaz z gry lub ułatwiają przełożenie wniosków z niej na sytuację zawodową uczestników.
W kolejnej części cyklu spojrzymy na przygotowanie trenerów, którzy będą prowadzić naszą grę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz