poniedziałek, 16 marca 2015

Jak powstaje gra? Cz. 8/3

Źródło: http://www.ldu.leeds.ac.uk/
ldu/sddu_multimedia/images/kolb_cycle.gif
W ostatniej części mocno rozrośniętego posta o elementach i rekwizytach z których składa się gra szkoleniowa krótko o ćwiczeniach dodatkowych i narzędziach wspierających efekty edukacyjne szkolenia.

Pomimo wysokiej efektywności gier szkoleniowych jako narzędzia wspierającego naukę przez doświadczenie, bardzo rzadko warsztat oparty o takę grę wykorzystuje tylko ją jako formę przekazywania wiedzy czy kształtowania zachowań uczestników.

Doświadczenie dostarczane przez grę może być wspierane przez rożnego rodzaju zadania dodatkowe które mogą mieć formę:
  • Elementów gry wbudowanych w jej scenariusz;
  • Dodatkowych 'przerywników' ćwiczeniowych, stanowiących element warsztatu, ale nie powiązanych wprost z fabułą i danymi z gry;
Oba rodzaje elementów nie różnią się zasadniczo działaniem, natomiast są osadzone w fabule gry w inny sposób i inaczej zapowiadane przez prowadzącego.

Do elementów stricte warsztatowych, które miałem okazję widzieć w działaniu jako rozszerzenia do planszowych gier szkoleniowych należałoby wymienić:
  • Dyskusje grupowe;
  • Zadania kreatywne i projekcyjne, pozwalające trenerowi na zbadanie rozumienia treści szkolenia przez uczestników (np. wizualizacja modelu firmy z gry w formie historyjki obrazkowej)
  • Zadania wdrożeniowe wspierające przełożenie wniosków ze szkolenia na pracę uczestników;
  • Wideo edukacyjne (często używane w formie przerywników filmowych wbudowanych w scenariusz gry);
  • Case studies - często wykorzystywane jako przerywniki rozszerzające treści z głównego scenariusza gry lub poruszające wątki których nie dało się łatwo połączyć z podstawową mechaniką gry (np. w sytuacji, kiedy mechanika ta jest dość ogólna, a zamawiający grę chciałby umieścić w grze także tematy o bardzo szczegółowym charakterze);
  • Testy i kwestionariusze pozwalające na zbieranie dodatkowych informacji o uczestnikach;
  • E-learningi i e-booki rozszerzające treści szkolenia - przekazywane przed grą (jako przygotowanie i wyrównanie poziomu wiedzy przed rozgrywką) lub po niej (jako followup i przypomnienie treści z warsztatu);
Warto pamiętać, że nawet najlepsza gra szkoleniowa może zyskać na integracji z nią różnych dodatkowych form aktywności szkoleniowych, które wzbogacają przekaz z gry lub ułatwiają przełożenie wniosków z niej na sytuację zawodową uczestników.

W kolejnej części cyklu spojrzymy na przygotowanie trenerów, którzy będą prowadzić naszą grę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz