czwartek, 28 maja 2015

Jak powstaje gra? Cz. 9/2

W dzisiejszym wpisie zajmę się zadaniami jakie stoją przed trenerem na etapie przygotowania do prowadzenia gry szkoleniowej. Podobnie, jak w przypadku kompetencji trenerskich, są to zadania zasadniczo różne od tych, jakie związane są z przygotowaniem warsztatu bez gry, i obejmują:
  • Zapoznanie z celem gry - dostępne na rynku gry szkoleniowe przeważnie posiadają bardzo precyzyjnie zdefiniowane cele i zakładane efekty szkoleniowe, stąd też warto zapoznać się z zamysłem ich projektanta i upewnić, że jest on zbieżny z celami jakie stoją przed całym szkoleniem lub ich cyklem,  którym używana jest dana gra i nie dają doświadczenia uczestnika, które może kolidować z tezami założonymi w programie szkoleń;
  • Zapoznanie się ze spisem rekwizytów - o ile każdy doświadczony trener wie, jak używać standardowych rekwizytów szkoleniowych i potrafi bez wątpienia odróżnić karteczki post it od magnesów, o tyle jednak nazewnictwo i zastosowanie niektórych rekwizytów (np. arkuszy kalkulacyjnych, kart czy formularzy) może przysporzyć sporo trudności, jeśli zapoznanie z nimi odłożymy na noc przed szkoleniem;
  • Zrozumienie reguł i procesów w grze - trener w trakcie warsztatu musi pełnić rolę absolutnej wyroczni w kwestii zasad gry, stąd wszystkie reguły i procedury w grze (porządek działań, kolejność decyzji graczy itd.) musi on opanować w sposób perfekcyjny i umożliwiający odpowiedź na każde pytanie. Znów, gry szkoleniowe nie wybaczają tu błędów i dowolności w interpretacji, która jest możliwa a czasem nawet potrzebna w przypadku standardowych ćwiczeń czy zabaw na sali szkoleniowej;
  • Próba generalna - kwestie takie jak tłumaczenie zasad, procesów w grze czy zadań jakie stoją przed graczami koniecznie powinny zostać przetestowane podczas próby z żywymi odbiorcami, zwłaszcza kiedy trener prowadzi daną grę po raz pierwszy;
  • Druk i kompletowanie - pozornie banalna czynność jaką jest kontrola zawartości zestawu gry na dzień lub dwa przed szkoleniem, pozwala uchronić się przed sytuacją, kiedy rano w dniu szkolenia okazuje się, że brakuje nam bardzo ważnego rekwizytu. W przypadku normalnych materiałów szkoleniowych możemy szybko poradzić sobie z taką sytuacją, ale w przypadku gier z użyciem rekwizytów takich jak specjalne żetony, pionki/figurki czy elementy konstrukcyjne ich odtworzenie często może nie być możliwe w krótkim czasie. Do tego kroku warto się przyłożyć zwłaszcza w sytuacji, kiedy gra jest używana bardzo często (większa szansa zagubienia rekwizytów), bardzo rzadko (nikt w firmie nie pamięta z czego powinien składać się komplet, który leży na półce od roku), albo w sytuacji kiedy w przygotowanie materiałów zaangażowane jest bardzo dużo osób. Ostrożności w tym obszarze naprawdę nigdy za wiele.
Powyższe rady mogą brzmieć banalnie, ale tylko dla osoby która nigdy nie prowadziła złożonej gry szkoleniowej. Jeśli przygotowujecie się do realizacji takiej gry po raz pierwszy, to zachęcam do potraktowania ich w sposób śmiertelnie poważny, zwłaszcza w pozornie oczywistych kwestiach takich jak znajomość spisu rekwizytów czy sprawdzenie ich kompletności. Poświęcenie pół godziny przed grą na jej sprawdzenie może stanowić różnicę między entuzjazmem, a frustracją uczestników na sali.

W ostatniej części wpisu spojrzymy na przygotowanie sali do szkolenia z grą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz