czwartek, 15 maja 2014

Jak powstaje gra? Cz. 7/2

Drugim sposobem myślenia o czasie rozgrywki jest uporządkowanie go według tematów i celów szkoleniowych. Możemy sobie wyobrazić, że rozgrywka w grze szkoleniowej będzie podzielona na sekcje tematyczne, przydzielone szczegółowym celom szkoleniowym np.  różnym kompetencjom lub różnym elementom składowym procesu podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie.

Ja na potrzeby pracy nad grami robię dla siebie trzystopniowy model przebiegu gry, który obejmuje nastepujące poziomy:
  • na poziomie pierwszym definiujemy różne obszary tematyczne naszego warsztatu, obejmujące duże, trwające od jednej do trzech godzin bloki;
  • na poziomie drugim dzielimy każdy z tych obszarów na kilka zadań składowych albo pętli, które są elementami scenariusza;
  • na poziomie trzecim tego modelu wchodzimy w konstrukcję poszczególnych zadań, czyli w doprecyzowanie tego, jaki mechanizm powinna mieć każda z pętli, którą gracz wykonuje w ramach rozgrywki bądź też każde unikatowe zadanie, które przejdą uczestnicy;
Przykładem takiego myślenia o przebiegu gry jest rozpisanie go tak jak na poniższym obrazku - z podziałem na trzy poziomy, ułożone od ogółu, do szczegółu. Na najniższym (niebieskim) poziomie, oczywiście jest miejsce na opisanie szczegółowo całej mechaniki każdego modułu i stworzenie jego zasad (np. zgodnie z zaproponowaną w jednym z wcześniejszych postów metaforą 4 rodzajów reguł, które tworzą mechanikę gry i kształtują doświadczenie gracza).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz