czwartek, 3 lipca 2014

Nietypowa lektura dla trenera

Czasami mam wrażenie, że zamiast robieniem gier powinienem zajmować się zawodowo szukaniem nietypowych zastosowań dla rzeczy, oryginalnie przeznaczonych do innych celów. Takie też zastosowanie w pracy trenera udało mi się znaleźć dla książki wydanej oryginalnie przez wydawnictwo Portal i przeznaczonej dla osób prowadzących sesje gier fabularnych. "Graj fabułą" autorstwa Mateusza Zaroda zawiera opis kilkudziesięciu praktycznych sytuacji występujących podczas sesji gier fabularnych i technik przydatnych w radzeniu sobie z nimi. Jest to rzadki przykład poradnika, w którym do reguł storytellingu, czyli tworzenia angażujących, pełnych napięcia historii, autor podchodzi stricte praktycznie i dzieli się z czytelnikiem sprawdzonymi rozwiązaniami dotyczącymi kształtowania narracji. Mateusz Zaród pisze między innymi o:
  • Kreatywnym tworzeniu pomysłów na scenariusze;
  • Konstrukcji epickiego tła dla opisywanych wydarzeń;
  • Badaniu oczekiwań uczestników dotyczących fabuły gry;
  • Planowaniu sekwencji wydarzeń w scenariuszu rozgrywki;
  • Tworzeniu i opisywaniu znaczących wyzwań dla graczy;
Nawet pobieżny rzut oka na te tematy wskazuje, że lekturą tą powinni zainteresować się wszyscy, których zadaniem jest tworzenie ciekawych i wciągających fabuł - projektanci gier szkoleniowych i edukacyjnych a także trenerzy i moderatorzy prowadzący gry miejskie, terenowe i ARG. Oczywiście sięgając po tę pozycję należy założyć okulary "do czego może mi się to przydać?", ponieważ sama książka nie powstawała z myślą o prowadzących gry serio. Tym niemniej dla trenera, który podejdzie do tematu z otwartym umysłem jest to kopalnia praktycznych, inspirujących technik storytellingowych, dalekich od akademickiej teorii, a wynikających z wieloletniej praktyki autora w prowadzeniu gier RPG.

1 komentarz:

  1. Sesje RPG mają bardzo dużo wspólnego ze szkoleniem, a dobry Mistrz Gry (prowadzący sesję) ma trochę z trenera. Musi być uważny na to, co się dzieje w drużynie bohaterów, parafrazować wypowiedzi graczy i pamiętać o tym, że sam scenariusz nie jest najważniejszy, tylko cel jaki ma zrealizować grupa. Dosłownie jak na szkoleniu. Nawet na sesję RPG można pokusić się o przygotowanie narzędzia, które będzie taką trochę grą szkoleniową. Mam na myśli coś w stylu: http://dungeon.org.pl/2014/03/23/labirynt-narzedzie-mistrza-gry/

    OdpowiedzUsuń